
Terapeuta pedagogiczny i terapeuta Integracji Sensorycznej
Terapeuta pedagogiczny to osoba, którą zatrudnia się w szkole do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja rozwojowa: dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia). Jej zadaniem jest organizowanie i prowadzenie terapii pedagogicznej, procesu szeregu długotrwałych oddziaływań nastawionych na:
– pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych;
– eliminowanie ujemnych konsekwencji tych trudności;
– podwyższanie samooceny i motywacji dziecka do dalszego działania, do aktywnego podejmowania obowiązków szkolnych;
– dążenie do wszechstronnego rozwoju jego zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
Pomocą specjalistów w Naszej placówce objęci są uczniowie klas I-VIII. Terapeuta pedagogiczny ściśle współpracuje z wychowawcami, nauczycielami, pedagogiem, psychologiem i logopedą. Na zajęcia uczniowie kierowani są na podstawie opinii psychologiczno-pedagogicznej, w której stwierdzone jest ryzyko dysleksji, dysleksja rozwojowa lub ze wskazań nauczyciela.
Grupy liczą do 5 uczniów, czas trwania zajęć to 45 minut.
W roku szkolnym 2020/2021 zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzą: mgr Urszula Martyn, mgr Beata Rączkiewicz, mgr Urszula Kupiec, mgr Lidia Jezierska.
W roku szkolnym 2020/2021 terapię integracji sensorycznej prowadzi mrg Agnieszka Kuczyńska
Pedagog szkolny
Pedagog szkolny jest bardzo ważną osobą w szkole, współpracującą z uczniami, nauczycielami, rodzicami i wieloma instytucjami wspomagającymi szkołę. Do jego zadań należy:
– Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
– Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
– Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
– Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
– Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach,
– Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy,
– Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Obowiązki pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2020/2021 pełni mgr Edyta Pietrzak.
Psycholog szkolny
Słowo „psycholog” w wielu osobach wywołuje niepokój i obawę. Dla wielu ludzi chodzenie do psychologa to ujma, gdyż wśród społeczeństwa panuje powszechne przekonanie, iż chodzą do niego osoby z którymi „jest coś nie tak”. Nic bardziej mylnego!!!
Psycholog szkolny jest specjalistą wspomagającym uczniów w pokonywaniu trudności emocjonalnych czy społecznych oraz rozwijaniu ich potencjału. Do zadań psychologa należy:
– prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia
– diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
– organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
– zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
– minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym
– wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
– podejmowanie różnych form terapii grupowej i indywidualnej
Obowiązki psychologa szkolnego w roku szkolnym 2020/2021 pełni mgr Oliwia Niżewska-Łempicka.
Logopeda szkolny
Logopeda szkolny to specjalista zajmujący się profilaktyką, diagnozowaniem oraz terapią wad i zaburzeń mowy, komunikacji językowej oraz kompetencji językowej w mowie i piśmie. Zadania logopedy szkolnego:
– Podejmowanie wraz z nauczycielami działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu wad i zaburzeń mowy.
– Przeprowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia wstępnej oceny stanu mowy uczniów.
– Szczegółowa diagnoza logopedyczna uczniów wyłonionych podczas badań wstępnych.
– Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej.
– Współpraca terapeutyczna z rodzicami i nauczycielami.
– Kierowanie wybranych uczniów do specjalistów z zakresu medycyny (laryngologii, stomatologii) i dziedzin pokrewnych (psychologii, pedagogiki).
Obowiązki logopedy w roku szkolnym 2020/2021 pełni mgr Aneta Popławska.
Nauczyciel wspomagający/wspierający
Nauczyciel wspomagający/wspierający to pedagog, którego zadaniem jest przede wszystkim wsparcie dziecka niepełnosprawnego. Do zadań takiego nauczyciela należy:
– informowanie nauczycieli i rodziców o rozwoju dziecka,
– uczestniczenie w spotkaniach zespołu nauczycieli prowadzących zajęcia z wymagającym wsparcia dzieckiem,
– przygotowanie indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla podopiecznego,
– wspieranie rodziców/opiekunów poprzez przekazanie im uwag i instruktażu odnośnie pracy w domu
– pomaganie innym nauczycielom w dostosowaniu zajęć do możliwości dziecka,
– opracowywanie materiałów dydaktycznych
Obowiązki nauczyciela wspomagającego w roku szkolnym 2020/2021 pełnią: Urszula Martyn, Lidia Jezierska, Anna Kowieska, Marzena Kobylińska, Justyna Matraszek.
Wieści z życia szkoły








