
Terapeuta pedagogiczny i terapeuta SI
Terapeuta pedagogiczny to osoba, którą zatrudnia się w szkole do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja rozwojowa: dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia). Jej zadaniem jest organizowanie i prowadzenie terapii pedagogicznej, procesu szeregu długotrwałych oddziaływań nastawionych na:
– pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych;
– eliminowanie ujemnych konsekwencji tych trudności;
– podwyższanie samooceny i motywacji dziecka do dalszego działania, do aktywnego podejmowania obowiązków szkolnych;
– dążenie do wszechstronnego rozwoju jego zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
Pomocą specjalistów w Naszej placówce objęci są uczniowie klas I-VIII. Terapeuta pedagogiczny ściśle współpracuje z wychowawcami, nauczycielami, pedagogiem, psychologiem i logopedą. Na zajęcia uczniowie kierowani są na podstawie opinii psychologiczno-pedagogicznej, w której stwierdzone jest ryzyko dysleksji, dysleksja rozwojowa lub ze wskazań nauczyciela.
Grupy liczą do 5 uczniów, czas trwania zajęć to 45 minut.
W roku szkolnym 2023/2024 zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzi: mgr Magdalena Zadrożna.
Terapeuta SI, to osoba, która prowadzi zajęcia z dziećmi mającymi trudności w zakresie integracji sensorycznej. Zadaniem terapeuty jest stałe monitorowanie i analizowanie zachowania dziecka, które to działania umożliwiają właściwy dobór kolejnych aktywności oraz pomocy terapeutycznych. Oddziaływanie terapeutyczne polega na planowym bodźcowaniu trzech podstawowych,
pierwotnych zmysłów: dotyku, czucia głębokiego, równowagi, które stanowią bazę dla
wykształcenia wyższych, bardziej zaawansowanych umiejętności przetwarzania
sensorycznego.
Zauważalne efekty terapii Integracji Sensorycznej:
• polepszenie przetwarzania bodźców sensorycznych;
• normalizacja napięcia mięśniowego;
• regulacja równowagi;
• odbudowanie schematu ciała oraz percepcji ciała w przestrzeni;
• poprawa sprawności ruchowej;
• udoskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
• zmniejszenie ilości zachowań autostymulujących;
• poprawa koncentracji uwagi.
Terapia odbywa się w naszej placówce, w bezpiecznym gabinecie wyposażonym w certyfikowane pomoce stymulujące zaburzone funkcje. Zajęciami objęci są uczniowie z klas 1-8 posiadający orzeczenie lub opinię, w której zawarte są wskazania do terapii SI.
W roku szkolnym 2023/2024 zajęcia terapii SI prowadzi: mgr Agnieszka Kuczyńska.
Pedagog szkolny i pedagog specjalny
Pedagog szkolny jest bardzo ważną osobą w szkole, współpracującą z uczniami, nauczycielami, rodzicami i wieloma instytucjami wspomagającymi szkołę. Do jego zadań należy:
– Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
– Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
– Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
– Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
– Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach,
– Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy,
– Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Obowiązki pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2023/2024 pełni mgr Edyta Pietrzak.
Od 1.09.2022 roku w placówce rozpoczyna pracę pedagog specjalny. Wg nowego rozporządzenia, do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie wymienionych wyżej zadań.
W roku szkolnym 2023/2024 obowiązki pedagoga specjalnego pełni mgr Dorota Dzięgielewska.
Psycholog szkolny
Słowo „psycholog” w wielu osobach wywołuje niepokój i obawę. Dla wielu ludzi chodzenie do psychologa to ujma, gdyż wśród społeczeństwa panuje powszechne przekonanie, iż chodzą do niego osoby z którymi „jest coś nie tak”. Nic bardziej mylnego!!!
Psycholog szkolny jest specjalistą wspomagającym uczniów w pokonywaniu trudności emocjonalnych czy społecznych oraz rozwijaniu ich potencjału. Do zadań psychologa należy:
– prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia
– diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
– organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
– zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
– minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym
– wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
– podejmowanie różnych form terapii grupowej i indywidualnej
Obowiązki psychologa szkolnego w roku szkolnym 2023/2024 – wakat
Logopeda szkolny
Logopeda szkolny to specjalista zajmujący się profilaktyką, diagnozowaniem oraz terapią wad i zaburzeń mowy, komunikacji językowej oraz kompetencji językowej w mowie i piśmie. Zadania logopedy szkolnego:
– Podejmowanie wraz z nauczycielami działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu wad i zaburzeń mowy.
– Przeprowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia wstępnej oceny stanu mowy uczniów.
– Szczegółowa diagnoza logopedyczna uczniów wyłonionych podczas badań wstępnych.
– Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej.
– Współpraca terapeutyczna z rodzicami i nauczycielami.
– Kierowanie wybranych uczniów do specjalistów z zakresu medycyny (laryngologii, stomatologii) i dziedzin pokrewnych (psychologii, pedagogiki).
Obowiązki logopedy w roku szkolnym 2023/2024 pełni mgr Aneta Popławska.
Nauczyciel współorganizujący kształcenie
Nauczyciel współorganizujący kształcenie to pedagog, którego zadaniem jest przede wszystkim wsparcie dziecka niepełnosprawnego. Do zadań takiego nauczyciela należy:
– informowanie nauczycieli i rodziców o rozwoju dziecka,
– uczestniczenie w spotkaniach zespołu nauczycieli prowadzących zajęcia z wymagającym wsparcia dzieckiem,
– przygotowanie indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla podopiecznego,
– wspieranie rodziców/opiekunów poprzez przekazanie im uwag i instruktażu odnośnie pracy w domu
– pomaganie innym nauczycielom w dostosowaniu zajęć do możliwości dziecka,
– opracowywanie materiałów dydaktycznych
Obowiązki nauczyciela współorganizującego kształcenie w roku szkolnym 2023/2024 pełnią: Urszula Martyn, Kinga Mościcka, Dorota Dzięgielewska, Bożena Młynarska, Marzena Kobylińska, Agnieszka Kuczyńska.
Wieści z życia szkoły








