
Wewnątrzszkolne ocenianie
ROZDZIAŁ X – WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE /wyciąg ze statutu szkoły/
§ 50 Postanowienia ogólne
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu
oraz postępach w tym zakresie; - udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracydydaktyczno – wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych i sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych;
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
- Ogólne zasady oceniania:
- nauczyciel ma obowiązek dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nauczania indywidualnego, dostosowanie wymagań edukacyjnych
do indywidualnych potrzeb następuje na podstawie tego orzeczenia. - 51 Zasady, terminy i procedury związane z ocenianiem i usprawiedliwianiem nieobecności
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów na zajęciach edukacyjnych oraz ich rodziców na zebraniach o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje, o których mowa w ust. 1 są dostępne do wglądu dla rodziców i uczniów u wicedyrektora szkoły.
- Terminy klasyfikacji śródrocznej i rocznej ustala się w każdym roku szkolnym, zgodnie
z kalendarzem roku opracowanym przez dyrektora i zaopiniowanym przez radę pedagogiczną. - Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Dopuszcza się możliwość podania oceny uczniowi przy innych uczniach klasy na jego prośbę. Nauczyciel ustala z uczniami na początku roku szkolnego na pierwszej lekcji z danych zajęć edukacyjnych, w jakiej formie informuje ucznia o ocenach.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel krótko, w formie ustnej, uzasadnia ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców ocenione pisemne prace kontrolne i inna dokumentacja dotycząca oceniana (oceny opisowe) jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom.
- Informacje dotyczące przebiegu i wyników oceniania są poufne dla osób trzecich.
Za osoby trzecie nie uważa się nauczycieli szkoły oraz uczniów danej klasy. - O bieżących osiągnięciach ucznia rodzice są informowani poprzez wpis w zeszycie przedmiotowym, także na zebraniach z rodzicami oraz w czasie indywidualnych konsultacji nauczycieli z rodzicami. W każdym roku szkolnym zebrania odbywają się w terminach według corocznie opracowanego kalendarza roku szkolnego.
- Nauczyciel nie jest zobowiązany do udzielania informacji o postępach w nauce dziecka
w trakcie trwających lekcji i podczas przerw lekcyjnych. Nauczyciel jest zobowiązany
do przekazywania uczniowi informacji zwrotnej obejmującej mocne strony ucznia
oraz to co powinien on poprawić, a także ustalenie dalszych kierunków pracy. - Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych na bieżąco zapoznają się
z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej i zawartymi w nich zaleceniami dotyczącymi ucznia. - Każdy nauczyciel uwzględniając zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej dostosowuje swoje wymagania edukacyjne oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów do możliwości ucznia.
- Dostosowuje się wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadającego opinię lekarza
o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach z wychowania fizycznego. - W czasie sprawdzania prac pisemnych nauczyciel uwzględnia typowe błędy wynikające
z dysfunkcji ucznia i stosuje tolerancyjny sposób oceniania pracy. - Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych współpracują z pedagogiem szkolnym oraz z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w zakresie wspierania i udzielania pomocy uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
- Dyrekcja szkoły oraz pedagog szkolny mają obowiązek wspierania nauczycieli
w rozpoznawaniu specyficznych trudności w uczeniu się oraz doskonaleniu umiejętności pracy z tym uczniem i diagnozowaniu jego osiągnięć. - Ucznia, na pisemny wniosek rodzica, dyrektor szkoły zwalnia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej
na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”. Decyzję wydaje się w trzech egzemplarzach. Jeden-otrzymuje rodzic, drugi- nauczyciel uczący przedmiotu, trzeci -pozostaje w dokumentacji szkoły. - Dyrektor szkoły na wniosek rodziców może zwolnić ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii lekarza wskazującej, jakich ćwiczeń uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres.
W tym przypadku uczeń uczestniczy w realizacji zajęć wychowania fizycznego
z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń. Uczeń jest przez nauczyciela oceniany i klasyfikowany. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia oceny klasyfikacyjnej. - Przy ustaleniu oceny z zajęć wychowania fizycznego oprócz wysiłku wkładanego przez ucznia należy brać pod uwagę również systematyczność udziału w tych zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z afazją,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym zespołem Aspergera,
z nauki drugiego języka obcego. Dyrektor podejmuje taką decyzję na wniosek rodziców na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej. Zwolnienie obejmuje cały etap edukacyjny. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji ucznia wpisuje się „zwolniony”
lub „zwolniona”. - W szkole podstawowej dyrektor może zapewnić uczniom naukę dodatkowego języka obcego w ramach godzin do dyspozycji dyrektora. Język ten traktuje się
jako obowiązujący wszystkich uczniów w danym oddziale, z zastrzeżeniem ust. 19.
Nie ma możliwości zwolnienia ucznia z nauki drugiego, dodatkowego języka w trakcie całego etapu edukacyjnego, z wyjątkiem przyczyn, o których mowa w ust. 19. - Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność w szkole w ciągu pięciu dni
po powrocie do szkoły. - Za usprawiedliwienie przyjmuje się pisemną informację od rodzica zamieszczoną
w zeszycie korespondencji. - Uczeń lub rodzic przekazuje usprawiedliwienie wychowawcy, a w przypadku nieobecności wychowawcy – pedagogowi szkolnemu.
- W przypadku nieobecności ucznia w szkole trwającej dłużej niż 3 dni, rodzice obowiązani są powiadomić szkołę o przyczynie nieobecności.
- Pięciominutowa nieobecność ucznia na początku lekcji uważana jest za spóźnienie
i odnotowywana jest w dzienniku elektronicznym „sp”. - Jeśli spóźnienie jest nieuzasadnione i następuje po 5 minutach od początku danej godziny lekcyjnej, traktuje się je jako godzinę nieobecną nieusprawiedliwioną.
- Nauczyciel każdego z zajęć edukacyjnych na bieżąco i systematycznie sprawdza i ocenia osiągnięcia uczniów wystawiając ocenę bieżącą.
- Uczeń otrzymuje oceny bieżące i klasyfikacyjne: śródroczne, roczne i końcowe.
- Oceny bieżące może wystawiać również nauczyciel zastępujący nieobecnego nauczyciela.
- Oceny bieżące powinny być wystawiane za różne, zależnie od specyfiki zajęć edukacyjnych, formy aktywności ucznia. Nauczyciel powinien stosować różnorodne metody sprawdzania wiadomości ucznia.
- Oceny dzielą się na pozytywne i negatywne.
- Wymagania edukacyjne oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów obejmują:
- spełnienie przez ucznia wymagań edukacyjnych;
- kryteria wymagań na poszczególne oceny określone w skali ocen;
- sposoby sprawdzania przez nauczycieli osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Ocenianie bieżące:
- w klasach IV – VIII szkoły podstawowej ustala się według następującej skali:
Ocena w pełnym brzmieniu | Ocena wyrażona
w formie cyfry |
Ocena wyrażona słownie w formie skróconej |
celujący | 6 | cel. |
bardzo dobry plus | 5+ | bdb+ |
bardzo dobry | 5 | bdb |
bardzo dobry minus | 5 – | bdb – |
dobry plus | 4+ | db + |
dobry | 4 | db |
dobry minus | 4- | db – |
dostateczny plus | 3+ | dst + |
dostateczny | 3 | dst |
dostateczny minus | 3 – | dst – |
dopuszczający plus | 2+ | dop + |
dopuszczający | 2 | dop |
dopuszczający minus | 2 – | dop – |
niedostateczny plus | 1+ | ndst + |
niedostateczny | 1 | ndst |
- plus „+” jest stawiany dla zaznaczenia, iż uczeń posiada wiedzę i umiejętności
z danego poziomu wymagań, czasem go przewyższa, ale nie osiąga jeszcze wyższego poziomu wymagań. - minus „-” jest stawiany dla zaznaczenia, iż uczeń ma jeszcze niepełną wiedzę
i umiejętności wymagane na danym poziomie, powinien więcej popracować,
aby ten poziom osiągnąć i utrzymać.
- W klasach I-III szkoły podstawowej bieżąca ocena opisowa przybiera formę słowną
lub cyfrową, w skali 1-6, którą nauczyciel stawia w zeszytach, na sprawdzianach, kartkówkach, pracach samodzielnych ucznia oraz w dzienniku elektronicznym.
Ocena w pełnym brzmieniu | Ocena wyrażona
w formie cyfry |
Ocena wyrażona słownie w formie skróconej |
celujący | 6 | cel. |
bardzo dobry plus | 5+ | bdb+ |
bardzo dobry | 5 | bdb |
bardzo dobry minus | 5 – | bdb – |
dobry plus | 4+ | db + |
dobry | 4 | db |
dobry minus | 4- | db – |
dostateczny plus | 3+ | dst + |
dostateczny | 3 | dst |
dostateczny minus | 3 – | dst – |
dopuszczający plus | 2+ | dop + |
dopuszczający | 2 | dop |
dopuszczający minus | 2 – | dop – |
niedostateczny plus | 1+ | ndst + |
niedostateczny | 1 | ndst |
- Uczeń osiągający celujące wyniki w nauce pracuje doskonale, wyróżnia się. Jest wybitny pod jakimś względem, niezwykły i nieprzeciętny, a jego wiadomości i umiejętności znacznie wykraczają poza obowiązujący program.
- „Celujący” otrzymuje, gdy:
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych na określonym poziomie nauczania;
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów
w nowych sytuacjach; - proponuje rozwiązania nietypowe;
- samodzielnie rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności;
- nie popełnia błędów w proponowanych rozwiązaniach;
- potrafi samodzielnie wnioskować, uogólniać i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe.
- Uczeń osiągający bardzo dobre wyniki w nauce pracuje dokładnie, starannie, poprawnie pod każdym względem. Jest solidny, obowiązkowy, a jego wiadomości i umiejętności są opanowane zgodnie z wymaganiami programowymi.
- „Bardzo dobry” otrzymuje, gdy:
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów
w typowych sytuacjach; - poprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych na określonym poziomie nauczania;
- popełnia nieliczne błędy, które potrafi samodzielnie poprawić.
- Uczeń osiągający dobre wyniki w nauce jest dość systematyczny i staranny, pracuje dobrze, ale zakres jego osiągnięć jest niepełny i wymaga uzupełnienia.
- „Dobry” otrzymuje, gdy:
- opanował i stosuje większość wiadomości, rozwiązuje /wykonuje/ samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;
- popełnia błędy, które po wskazaniu potrafi samodzielnie poprawić;
- przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o dużym stopniu trudności;
- czyni postępy.
- Uczeń osiągający dostateczne wyniki w nauce pracuje z małym zaangażowaniem,
nie w pełni wykorzystuje swoje możliwości i niezbyt dobrze wykonuje obowiązki.
Jego wiadomości i umiejętności są na niskim poziomie osiągnięć.
- „Dostateczny” otrzymuje uczeń, który:
- opanował większość wiadomości, ale nie zawsze stosuje je do rozwiązywania typowych zadań teoretycznych i praktycznych;
- przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne
o niewielkim stopniu trudności; - zdobytą wiedzę stosuje w sytuacjach typowych;
- pracuje w wolnym tempie.
- Uczeń osiągający dopuszczające wyniki w nauce pracuje z niewielkim zaangażowaniem, niechętnie, niedbale, popełnia liczne błędy, słabo wykonuje swoje zadania, obowiązki
i prace, często z nich rezygnuje. Wybiórczo opanował wiadomości i umiejętności.
- „Dopuszczający” otrzymuje, gdy:
- nie potrafi prawidłowo zastosować poznanych wiadomości i umiejętności;
- ma braki w wiadomościach i umiejętnościach, które nie przekreślają możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy;
- pracuje w wolnym tempie;
- popełnia liczne błędy, nie zawsze potrafi je poprawić nawet z pomocą nauczyciela.
- Uczeń osiągający niedostateczne wyniki w nauce najczęściej nie potrafi samodzielnie wykonywać określonych zadań lub poleceń nauczyciela i wymaga stałej jego pomocy. Pracuje niesystematycznie, chaotycznie, jest niedbały, często bierny, okazjonalnie odrabia prace domowe.
- „Niedostateczny” otrzymuje, gdy:
- nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności;
- nie potrafi samodzielnie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności;
- pracuje bardzo wolno lub nie podejmuje prób wykonania powierzonych zadań.
- Ocenianie prac pisemnych (sprawdzianów) w klasach I-VIII odbywa się według określonych poziomów:
Poziom | Punkty w % | Ocena |
I poziom | 100%+ zadanie dodatkowe w zależności od stopnia trudności sprawdzianu | Celujący (6) |
91%-99% | Bardzo dobry (5) | |
II poziom | 71%-90% | Dobry (4) |
III poziom | 51%-70% | Dostateczny (3) |
IV poziom | 31%-50% | Dopuszczający (2) |
V poziom | 0%- 30% | Niedostateczny (1) |
- Formami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia są:
- prace pisemne:
- kartkówka – niezapowiadana, obejmuje zakres trzech ostatnich lekcji
(nie tematów); - sprawdzian wiadomości i umiejętności, praca klasowa – obejmuje zakres jednego działu;
- sprawdzian kompetencji – obejmuje zakres więcej niż jednego działu począwszy od IV klasy a w klasach I-III przeprowadzany jest na koniec roku szkolnego
na każdym poziomie; - test;
- dyktando (dotyczy języka polskiego i języków obcych).
- odpowiedzi ustne;
- prace domowe;
- pracę na lekcji (na przykład: praca w grupach, aktywność, itp.);
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego;
- prowadzenie zeszytu ćwiczeń;
- ćwiczenia praktyczne, sprawnościowe, doświadczenia;
- prace dodatkowe.
- Mając na uwadze cel oceniania szkolnego oraz higienę pracy umysłowej, zdrowie
i możliwości ucznia ustala się następujące zasady przeprowadzania sprawdzianów wiadomości i umiejętności, prac klasowych i sprawdzianów kompetencji:
- o terminie i zakresie sprawdzianów i prac klasowych nauczyciel powiadamia uczniów
z tygodniowym wyprzedzeniem, odnotowując datę w dzienniku elktronicznym; sprawdzian musi być poprzedzony powtórzeniem materiału; - sprawdzian kompetencji obejmujący większą partię materiału (półroczny, roczny), zapowiadany jest z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem i odnotowany w dzienniku elektronicznym;
- w przypadku, gdy sprawdzian lub praca klasowa nie odbędzie się z przyczyn niezależnych od nauczyciela (wyjazd klasowy na wycieczkę, wyjście do kina, nieobecność nauczyciela itp.) lub na prośbę uczniów można go przenieść na inny termin bez względu na ilość zapowiedzianych już sprawdzianów lub prac klasowych;
- w ciągu dnia nie może być więcej niż trzy kartkówki;
- w ciągu tygodnia mogą się odbyć dwa sprawdziany lub prace klasowe, z zastrzeżeniem ust. 3. W ciągu tego samego dnia nie więcej niż jeden; nie dotyczy to sprawdzianów o charakterze ćwiczeń praktycznych z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć artystycznych, techniki, informatyki i wychowania fizycznego;
- przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
- Nauczyciel na bieżąco informuje uczniów o otrzymanej ocenie i uzasadnia ją zgodnie
z przyjętymi wymaganiami edukacyjnym:
- z odpowiedzi ustnej i pracy domowej bezpośrednio po jej uzyskaniu;
- ze sprawdzianów pisemnych lub prac klasowych najpóźniej w ciągu dwóch tygodni
od daty sprawdzianu lub pracy klasowej (okres ten mogą wydłużyć ferie lub choroba nauczyciela).
- Po każdym sprawdzianie, pracy klasowej, dyktandzie dokonuje się analizy błędów
i ewentualnie poprawy. - Uczeń ma prawo do poprawy sprawdzianu, pracy klasowej jeśli otrzymał ocenę niedostateczną. Sprawdzian ten uczeń może poprawić tylko jeden raz w terminie
nie dłuższym niż dwa tygodnie od dnia uzyskania informacji o ocenie niedostatecznej
i zapisania tej oceny w dzienniku elektronicznym. Termin ustala nauczyciel, z inicjatywy ucznia, i w porozumieniu z nim. - Poprawa sprawdzianu może być oceniona w skali od niedostatecznej do bardzo dobrej. Do dziennika wpisywane są oceny: ze sprawdzianu i jego poprawy, nawet jeśli uczeń w wyniku poprawy ponownie otrzymał ocenę niedostateczną.
- Sprawdziany, prace klasowe są obowiązkowe dla ucznia. Jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu z przyczyn losowych lub długotrwałej choroby w dzienniku lekcyjnym należy zostawić puste miejsce. Uczeń jest zobowiązany przystąpić do sprawdzianu, pracy klasowej w terminie dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły, ustalając dokładny termin z nauczycielem uczącym.
- Oceny z poprawionych i zaliczonych w innym terminie prac klasowych
i sprawdzianów wpisuje się do dziennika elektronicznego z odpowiednią adnotacją (poprawa sprawdzianu). - Ocenę śródroczną i roczną wystawia się, co najmniej z trzech ocen cząstkowych.
- Dokumentację związaną ze sprawdzaniem osiągnięć edukacyjnych ucznia – pisemne prace kontrolne: sprawdziany, prace klasowe – przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym dokonano sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych ucznia,
do 31 sierpnia danego roku. - Po usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach trwającej:
- do dwóch dni, uczeń ma obowiązek samodzielnie uzupełnić materiał programowy;
- więcej niż dwa dni, ale nie więcej niż pięć dni, uczeń uzupełnia materiał w ciągu trzech najbliższych dni;
- więcej niż pięć dni, uczeń uzupełnia materiał w ciągu siedmiu kolejnych dni.
- W pierwszym dniu po feriach i przerwach świątecznych nie przeprowadza się sprawdzianów, prac klasowych, o których mowa w § 48 ust. 15 pkt 1 litery b i c.
- Na okres ferii nie są zadawane prace domowe.
- Nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne, nie przeprowadza się sprawdzianów
i kartkówek w pierwszym dniu bezpośrednio po kilkudniowej wycieczce szkolnej, feriach, przerwach świątecznych trwających dłużej niż trzy dni nauki. - Podsumowania osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dokonuje się poprzez ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej.
- Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się raz w roku szkolnym zgodnie z kalendarzem roku szkolnego ustalonym przez dyrektora zespołu.
- Formy pomocy uczniowi, który napotkał na poważne trudności w nauce,
jest zagrożony niedostateczną oceną klasyfikacyjną obejmują:
- opracowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej;
- udzielenie pomocy w zaplanowaniu własnego uczenia się, wyznaczenie niewielkich partii materiału;
- zlecanie prostych, dodatkowych zadań umożliwiających poprawienie oceny, udostępnianie znajdujących się w szkole pomocy naukowych, wskazanie właściwej literatury;
- zorganizowanie pomocy koleżeńskiej;
- wskazanie rodzicom metod pracy z dzieckiem w zakresie zaistniałych trudności, wnioskowanie o przebadanie ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej
i skierowanie ucznia na zajęcia wyrównawcze, jeśli takie zajęcia są prowadzone
w szkole.
- Sposób oceniania prac pisemnych jest określony przez każdego nauczyciela
w jego wymaganiach edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. - Ocenę celującą ze wszystkich form sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów otrzymuje uczeń, który spełnił warunki określone w wymaganiach edukacyjnych
oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I-III szkoły podstawowej, polega
na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia
w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna w edukacji wczesnoszkolnej jest oceną opisową, która powinna zawierać kluczowe wymagania zawarte w podstawie programowej tj. mówienie, pisanie, czytanie i liczenie oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce
lub rozwijaniem uzdolnień; - ocena śródroczna sporządzona jest na „karcie oceny opisowej” w formie tabelarycznej lub tekstu opisującego opanowane przez ucznia wiadomości i umiejętności, zawierającej wskazania do dalszej pracy w zakresie zachowania i edukacji.
- W przypadku nauki języka obcego wprowadzonego do ramowego planu nauczania
lub języka dodatkowego w klasach I – III szkoły podstawowej ustala się odrębną ocenę klasyfikacyjną, która jest także oceną opisową. - Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania i odwrotnie.
- W klasach I – III szkoły podstawowej z religii i/lub etyki uczniowie otrzymują śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną w formie cyfry, zgodnie z obowiązującą skalą ocen w klasach starszych określoną w ust. 6.
- Klasyfikacja śródroczna i roczna począwszy od klasy IV szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych (określonych w szkolnym planie nauczania) i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Skalę śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ustala się następująco:
Ocena wyrażona
w pełnym brzmieniu |
Ocena wyrażona
w formie cyfry |
Ocena wyrażona w formie słownej skróconej |
celujący | 6 | cel |
bardzo dobry | 5 | bdb |
dobry | 4 | db |
dostateczny | 3 | dst |
dopuszczający | 2 | dop |
niedostateczny | 1 | ndst |
- Ogólne kryteria oceniania wiedzy i umiejętności uczniów w klasach IV – VIII szkoły podstawowej:
- ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- w pełni opanował wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza określone
w podstawie programowej treści kształcenia ogólnego, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia; - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
w rozwiązywaniu problemów, proponuje rozwiązania nietypowe.- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego;
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
w rozwiązywaniu zadań i problemów zarówno w typowych jak i nowych sytuacjach o podwyższonym wyższym stopniu trudności.- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego, a ewentualne braki są niewielkie;
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
w rozwiązywaniu typowych zadań i problemów o zróżnicowanym stopniu trudności.- ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego na poziomie dostatecznym;
- potrafi zastosować wiedzę i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań
i problemów o średnim stopniu trudności.- ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego na poziomie niezbędnym do kontynuowania nauki w klasie programowo wyższej, a ewentualne braki są możliwe do uzupełnienia;
- potrafi z pomocą nauczyciela zastosować wiedzę i umiejętności
do rozwiązywania typowych zadań i problemów o niewielkim stopniu trudności.- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego na poziomie niezbędnym do kontynuowania dalszej nauki, a braki są trudne do nadrobienia i uniemożliwiają kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej i nie potrafi nawet z pomocą nauczyciela zastosować wiedzy i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań i problemów
o niewielkim stopniu trudności. - Ocenianie uczniów klas I-III szkoły podstawowej edukacji wczesnoszkolnej odbywa się według następującej skali:
- W – poziom wysoki: uczeń biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, twórczo rozwiązuje problemy, doskonale radzi sobie w nowych sytuacjach, proponuje śmiałe, odważne i twórcze rozwiązania problemów i zadań;
- B – poziom średni: uczeń pracuje samodzielnie, sprawnie korzysta ze zdobytych wiadomości w typowych sytuacjach, rozwiązuje w praktyce typowe zadania
i problemy, a wskazane drobne błędy potrafi samodzielnie poprawić; - P – poziom zadowalający: uczeń, stosując zdobyte wiadomości, rozwiązuje łatwe zadania, z pomocą nauczyciela rozwiązuje niektóre typowe zadania i problemyo średnim stopniu trudności;
- S – poziom niski: uczeń wymaga wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela w swoich działaniach i rozwiązywaniu zadań, samodzielnie rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności.
- 54 Tryb dokonywania klasyfikacji śródrocznej i rocznej
- Klasyfikację śródroczną i roczną uchwala rada pedagogiczna na posiedzeniu zatwierdzającym wyniki klasyfikacji śródrocznej i rocznej. Na trzy dni przed posiedzeniem zatwierdzającym wyniki klasyfikacji śródrocznej i rocznej odbywają się posiedzenia klasowych zespołów nauczycielskich dla poszczególnych poziomów klas.
Z posiedzeń sporządza się protokół:
- począwszy od klasy IV szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę zachowania wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danym oddziale, innych nauczycieli szkoły, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia;
- w przypadku braku możliwości wystawienia oceny przez nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne, wystawia ją zespół nauczycieli w składzie: wychowawca klasy, dwóch nauczycieli tego samego lub pokrewnego przedmiotu, a w klasach I-III edukacji wczesnoszkolnej zespół nauczycieli uczących w danym oddziale oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej wyznaczony przez dyrektora szkoły.
- Przed posiedzeniem zatwierdzającym wyniki klasyfikacji śródrocznej i rocznej nauczyciele przygotowują:
- pisemne uzasadnienia ocen nagannych zachowania,
- pisemne uzasadnienia ocen niedostatecznych z przedmiotów obowiązkowych
i dodatkowych.
- Najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych informują ucznia, a za jego pośrednictwem rodziców o przewidywanej śródrocznej lub rocznej ocenie klasyfikacyjnej, a wychowawca klasy o przewidywanej śródrocznej lub rocznej klasyfikacyjnej ocenie zachowania. Przewidywana ocena z zajęć edukacyjnych odnotowana jest w dzienniku elektronicznym w formie cyfrowej w osobnej kolumnie zatytułowanej: przewidywana ocena. Przewidywana ocena zachowania odnotowana jest w dzienniku elektronicznym w skróconej formie słownej, w miejscu przeznaczonym na wystawianie ocen zachowania, w osobnej kolumnie, zatytułowanej: Przewidywana ocena zachowania.
- Na miesiąc przed radą klasyfikacyjną zatwierdzającą klasyfikację śródroczną i roczną wychowawca klasy na zebraniu z rodzicami przekazuje pisemną informację rodzicom)
o przewidywanych dla ucznia niedostatecznych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej
i rocznej nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Rodzice potwierdzają podpisem przyjęcie do wiadomości informacji o przewidywanych ocenach niedostatecznych
z zajęć edukacyjnych oraz nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
W razie nieobecności rodzica informację należy przesłać pocztą – listem poleconym. Informację tę przekazuje się ustnie również uczniowi. - Informacja o wysłaniu listu poleconego znajduje się w „Książce nadawczej” przechowywanej w sekretariacie szkoły.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji śródrocznej otrzymał ocenę niedostateczną zobowiązany jest w terminie do 30 marca danego roku szkolnego uzupełnić treści programowe. Terminy spotkań ustala nauczyciel wspólnie z uczniem.
- Nauczyciel zajęć edukacyjnych, z których uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, sprawdza stopień opanowania treści programowych. Nieopanowanie treści programowych przez ucznia, może stać się przyczyną wystawienia niedostatecznej rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali, z podanymi skrótami:
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły z zastrzeżeniem ustępu 6.
- Decyzję, o której mowa w ust. 4 podejmuje Rada Pedagogiczna indywidualnie
dla każdego ucznia, biorąc pod uwagę opinię wychowawcy, sytuację życiową i rodzinną ucznia, rokowania na poprawę zachowania ucznia oraz naprawę problemów wychowawczych w klasie. - Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły podstawowej, jeśli na danym etapie edukacyjnym poraz drugi ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą nie ustala się oceny zachowania.
- Oceną wyjściową z zachowania w klasach IV – VIII szkoły podstawowej jest ocena dobra, która może być wyższa lub niższa zgodnie z przyjętymi kryteriami oceniania zachowania.
- Ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie zromadzonych przez ucznia punktów PSOZ, własnych obserwacji zachowania, postawy ucznia i jego postępów w tym zakresie oraz:
- opinii (spostrzeżeń) innych nauczycieli i pracowników szkoły o uczniu;
- opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub specjalistycznej,
jeśli taka jest dostarczona do wychowawcy klasy.
10.Sposoby gromadzenia informacji o uczniu:
- obserwacja ciągła na różnych płaszczyznach życia szkolnego dokonywana
przez wszystkich pracowników szkoły i uczniów; - adnotacje o pozytywnym i negatywnym zachowaniu ucznia w dzienniku elektronicznym;
- uwagi dotyczące zachowań ucznia mogą zgłaszać do wychowawcy wszyscy pracownicy szkoły.
11.Sposoby sprawdzania postępów w zachowaniu ucznia:
- systematyczna analiza dokumentacji na lekcji wychowawczej (jeden raz w miesiącu analiza frekwencji i zapisanych informacji o zachowaniach pozytywnych i negatywnych w dzienniku elektronicznym;
- rozmowy wychowawcy z nauczycielami uczącymi w danej klasie.
- Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Opinia musi być dostarczona do wychowawcy najpóźniej na trzy dni przed radą pedagogiczną zatwierdzającą wyniki klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
- Wychowawca klasy przedstawia propozycje ocen zachowania nauczycielom uczącym na spotkaniu klasowego zespołu nauczycielskiego do akceptacji.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 5 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Dyrektor Szkoły w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, powołuje komisje, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
3) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
7) przedstawiciel rady rodziców.
- Roczna ocena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania, imię i nazwisko ucznia, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
1 Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły i środowiska, postawie wobec kolegów i innych osób.
- Uczeń oceniany jest zgodnie z przyjętym przez szkołę Punktowym Systemem Oceniania Zachowania.
- Wychowawcy klas na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach wystawiania oceny zachowania.
- Każdy uczeń na początku roku szkolnego oraz na początku II semestru otrzymuje kredyt 125 punktów, który jest równowartością oceny dobrej. W ciągu półrocza może go zwiększyć lub zmniejszyć, co odpowiadać będzie wyższej lub niższej ocenie zachowania. Wyjściową oceną z zachowania jest ocena dobra
- Uczeń rozpoczyna drugi semestr z nowym kredytem 125 punktów, punkty uzyskane w I semestrze obowiązują tylko do końca I semestru.
- Konkretnemu zachowaniu – pozytywnemu lub negatywnemu – przydzielona jest odpowiednia liczba punktów dodatnich lub ujemnych.
- Zwiększenie liczby punktów lub ich utratę potwierdza się w dzienniku elektronicznym.
- Każdy nauczyciel oraz pracownik szkoły za konkretne zachowania ma prawo wpisać określonemu uczniowi punkty dodatnie lub ujemne.
- Uczeń ma prawo do zapoznania się z liczbą zgromadzonych punktów. Na tydzień przed terminem wystawienia oceny, wychowawca informuje ucznia o liczbie punktów i proponowanej ocenie.
- Uczeń ma prawo do upomnienia się o wpis punktów dodatnich wynikających z zapisów w tabeli nr 2 Regulaminu Punktowego Systemu Oceniania Zachowania.
- Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej, jeśli posiada na koncie (poza dodatnimi punktami) 20 punktów ujemnych. Uczeń nie może uzyskać oceny bardzo dobrej, jeśli posiada na koncie (poza dodatnimi punktami) 40 punktów ujemnych.
- Uczeń, który otrzymał:
- a) upomnienie Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyżej niż dobra
- b) naganę Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż poprawna.
- Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje wychowawca po zsumowaniu wszystkich punktów uzyskanych w semestrze oraz po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowawca, po konsultacji z osobą, która wpisała uwagę i (lub) Dyrektorem szkoły, ma prawo do uchylenia zapisu dokonanego przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły.
- W przypadku wyjątkowo drastycznych wykroczeń (kradzież, elementarne naruszenie norm prawnych, drastyczne naruszenie norm obyczajowych- ogólnie przyjętych zachowań w konkretnych sytuacjach), uchwałą rady pedagogicznej uczniowi można wystawić ocenę naganną, nawet wtedy, gdyby był pod innym względem wzorowy.
- Uczniowie klas IV- VIII szkoły podstawowej są oceniani według następujących kryteriów.
1) zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który uzyskał 200 i więcej punktów na podstawie PSOZ i nie przekroczył 19 punktów ujemnych na swoim koncie;
2) zachowanie bardzo dobre otrzymuje uczeń, który uzyskał 151-199 pkt na podstawie PSOZ i nie przekroczył 40 punktów ujemnych na swoim koncie;
3) zachowanie dobre otrzymuje uczeń, który uzyskał 100-150 pkt na podstawie PSOZ;
4) zachowanie poprawne otrzymuje uczeń, który uzyskał 51-99 pkt na podstawie PSOZ;
5) zachowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który uzyskał 21-50 pkt na podstawie PSOZ;
6) zachowanie naganne otrzymuje uczeń, który uzyskał 20 i mniej pkt na podstawie PSOZ.
- W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej wyłącznie w klasach I – III szkoły podstawowej.
- Ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie własnych obserwacji zachowania, postawy ucznia i jego postępów w tym zakresie oraz:
1) opinii (spostrzeżeń) innych nauczycieli i pracowników szkoły o uczniu;
- opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub specjalistycznej,
jeśli taka jest dostarczona do wychowawcy klasy.- Sposoby gromadzenia informacji o uczniu:
- obserwacja ciągła na różnych płaszczyznach życia szkolnego dokonywana
przez wszystkich pracowników szkoły i uczniów; - adnotacje o pozytywnym i negatywnym zachowaniu ucznia w dzienniku elektronicznym;
- uwagi dotyczące zachowań ucznia mogą zgłaszać do wychowawcy wszyscy pracownicy szkoły.
- obserwacja ciągła na różnych płaszczyznach życia szkolnego dokonywana
- Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Opinia musi być dostarczona do wychowawcy najpóźniej na trzy dni przed radą pedagogiczną zatwierdzającą wyniki klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
- Wychowawca klasy jest zobowiązany uwzględnić proponowane przez poszczególnych nauczycieli oceny zachowania przy wystawieniu ostatecznej śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania uczniów klas I-III.
- Sposoby gromadzenia informacji o uczniu:
- Ocena zachowania ucznia edukacji wczesnoszkolnej – w klasach I-III jest oceną opisową. Przy jej ustalaniu uwzględnia się:
- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania w klasie, w szkole i poza nią
(przestrzega regulaminu klasowego, regulaminu wycieczek); - stosunek do obowiązków szkolnych (uczeń odrabia systematycznie prace domowe, nosi potrzebne pomoce i materiały, jest zawsze przygotowany do lekcji);
- współdziałanie w grupie rówieśniczej, akceptację dla osób niepełnosprawnych
i mniejszości narodowych (uczeń zgodnie współpracuje w grupie, przestrzega ustalonych zasad, jest tolerancyjny i koleżeński); - aktywność na lekcjach i zaangażowanie w sprawy klasy (uczeń zawsze bierze aktywny udział w lekcji, w konkursach, wykonuje z chęcią dodatkowe prace);
- dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych (uczeń przestrzega zasad bezpiecznego zachowania w klasie, na przerwach, reaguje właściwie na niebezpieczne pomysły innych, potrafi przeciwstawiać się innym niewłaściwym zachowaniom);
- kulturę osobistą i dbałość o piękno mowy ojczystej (uczeń używa zwrotów grzecznościowych, okazuje szacunek nauczycielom, innym pracownikom szkoły
oraz kolegom i koleżankom); - dbałość o honor i tradycje szkoły (uczeń dba o mienie szkolne, wie jak zachować się godnie i stosownie do sytuacji);
- wypełnianie obowiązków dyżurnego, dbanie o ład i porządek wokół siebie
(jest sumiennym dyżurnym, zachowuje porządek na ławce i wokół siebie).- Kryteria oceniania uczniów klas I – III szkoły podstawowej opisują zachowanie uczniów w czterech kategoriach:
- wzorowe zachowanie- otrzymuje uczeń, który: przestrzega wszystkich ustalonych zasad zachowania, systematycznie odrabia prace domowe, jest zawsze przygotowany do lekcji, zgodnie współdziała w grupie, jest koleżeński, tolerancyjny, bierze aktywnie udział w lekcjach, konkursach klasowych i szkolnych, potrafi bezpiecznie zachować się w różnych miejscach i zachęca innych do tego, używa zwrotów grzecznościowych, dba o sprzęt szkolny, potrafi godnie i stosownie do okoliczności zachować się,
jest sumiennym dyżurnym, dba o porządek wokół siebie; - bardzo dobre zachowanie – otrzymuje uczeń, który nie przestrzega chociaż jednej zasady ust 1 pkt. 1-8;
- dobre zachowanie otrzymuje uczeń, który łamie dwie zasady z ust 1, pkt. 1-8;
- wymaga poprawy – otrzymuje uczeń, który łamie pięć pierwszych zasad
z ust.1 pkt. 1-8.- W dzienniku lekcyjnym ocena opisowa zachowania wyrażona jest następującymi skrótami:
Ocena w pełnym brzmieniu | Ocena wyrażona skrótem |
Wzorowe zachowanie | wz |
Bardzo dobre zachowanie | bdb |
Dobre zachowanie | db |
Wymaga poprawy | wp |
- 59 Warunki uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
- Wyższa niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być ustalona na podstawie wyniku rocznego sprawdzianu wiadomości i umiejętności,
który odbywa się na wniosek ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) złożony
do dyrektora szkoły w terminie nie później niż 3 dni po uzyskaniu informacji
o przewidywanej ocenie. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie i wskazanie
o jaką ocenę uczeń się ubiega. Wnioski bez uzasadnienia nie będą rozpatrywane. - Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować o podniesienie oceny przewidywanej o jeden stopień.
- Dyrektor po rozpatrzeniu wniosku może wyrazić zgodę na roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności, wyznaczając termin przeprowadzenia go nie późniejniż 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
- Roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności z plastyki, muzyki, zajęć technicznych
i artystycznych, wychowania fizycznego i zajęć komputerowych ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. - Roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. Z przebiegu sprawdzianu sporządza się protokół zawierający imiona i nazwiska nauczycieli, datę sprawdzianu, pisemną pracę ucznia, zwięzła informację o ustnej części sprawdzianu, ustaloną ocenę wraz
z uzasadnieniem. - Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku sprawdzianu wiadomości i umiejętności nie może być niższa niż przewidywana.
- W terminie do trzech dni od daty otrzymania wiadomości o rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemny wniosek do dyrektora szkoły o podwyższenie o jeden stopień oceny zachowania. Wniosek winien zawierać uzasadnienie oraz ewentualne okoliczności mogące mieć wpływ na zmianę oceny.
- Dyrektor szkoły przekazuje wniosek do rozpatrzenia wychowawcy klasy, który z udziałem pedagoga szkolnego, analizuje dokumentację zachowania ucznia i nowe okoliczności zawarte we wniosku.
- Wychowawca klasy, biorąc pod uwagę opinię pedagoga szkolnego, ostatecznie ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, która nie może być niższa niż przewidywana.
- 60 Tryb odwoływania się od rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która została ustalona niezgodnie z prawem
- Uczeń lub jego rodzice mogą, w terminie nie dłuższym niż 2 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeżeli uznają,
że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. - W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- Termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności, o którym mowa w ust. 2, wyznacza dyrektor i w formie pisemnej informuje rodziców. Sprawdzian musi odbyć się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
- W skład komisji wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako przewodniczący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną pisemną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
W takim przypadku dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. - Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna,
z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. - Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące
w skład komisji. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. - Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości
i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora jednak nie dłuższym niż 30 dni od daty wyznaczenia poprzedniego terminu. - O wynikach sprawdzianu, o którym mowa w § 55 ust. 2 nauczyciel egzaminator informuje ucznia i rodzica. Uczeń czytelnie podpisuje pracę, na której jest zamieszczona ostateczna ocena, wpisuje datę oraz dokonuje wpisu „zapoznałem się”. Rodzic o wyniku sprawdzianu informowany jest telefonicznie lub pisemnie.
- Na życzenie rodzica lub ucznia udostępnia się pracę do wglądu na terenie szkoły.
- 61 Tryb odwoływania się od rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, która została ustalona niezgodnie z prawem
- Uczeń lub jego rodzice mogą w terminie nie później niż 2 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeśli uznają,
że roczna klasyfikacyjna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone
na piśmie i zawierać uzasadnienie złamania procedury ustalania oceny. Dyrektor rozpatruje zastrzeżenia w ciągu 7 dni, podejmuje stosowną decyzję, o której informuje
na piśmie rodziców ucznia. - W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Powołana przez dyrektora komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania
w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. - W skład komisji wchodzą:
- dyrektor albo wicedyrektor, jako przewodniczący komisji;
- wychowawca klasy;
- wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
- pedagog;
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciel rady rodziców.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa
od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. - Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące
w skład komisji.
- protokół zawiera skład komisji, termin posiedzenia, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń może być nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
w szkolnym planie nauczania. - W przypadku nie klasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nie klasyfikowany”. Uczeń nie klasyfikowany nie uzyskuje promocji do klasy programowo wyższej.
- Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Za usprawiedliwione nieobecności uważa się:
- nieobecność spowodowaną przewlekłą chorobą potwierdzoną zwolnieniem lekarskim lub zaświadczeniem od lekarza specjalisty;
- wyjątkowe sytuacje losowe;
- czasową niezdolność do nauki spowodowaną chorobą potwierdzoną zwolnieniem lekarskim;
- inne sytuacje odpowiednio udokumentowane.
- Uczeń nie klasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub jego rodzice mogą wystąpić z wnioskiem o dopuszczenie do egzaminu klasyfikacyjnego. Zgodę
na egzamin klasyfikacyjny wyraża rada pedagogiczna, która rozpatruje indywidualnie każdy przypadek ucznia, biorąc pod uwagę wyrażoną wolę i chęć ucznia
oraz inne okoliczności przedstawione we wniosku. - Egzamin klasyfikacyjny ma prawo zdawać również uczeń:
- realizujący indywidualny tok lub program nauki;
- spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzony dla ucznia, o którym mowa w ust.6,
nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych takich jak:- w szkole podstawowej: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne, zajęcia komputerowe, informatyka;
- uczniowi takiemu nie ustala się także oceny zachowania.
- Egzamin klasyfikacyjny odbywa się w terminie wcześniej uzgodnionym z uczniem
i jego rodzicami, nie później jednak niż w przeddzień zakończenia roku szkolnego. - Uczeń, który z ważnych przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora. Za ważne przyczyny uważa się przyczyny wymienione
w § 58 ust. 4 pkt 1 – 4. - Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu
z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, zajęć komputerowych, wychowania fizycznego. Egzamin z tych przedmiotów ma charakter ćwiczeń praktycznych. - Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora.
W skład komisji wchodzą:- dyrektor lub wicedyrektor, jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania
dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z rodzicami ucznia, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia,
a w przypadku egzaminu o charakterze ćwiczeń praktycznych informację
o ich wykonaniu. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. - Ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem sytuacji, w której stwierdza się, że ocenę ustalono niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch zajęć edukacyjnych,
może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć na pisemny wniosek rodzica złożony
do dyrektora szkoły. - Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu
z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych
i wychowania fizycznego. Egzamin z tych przedmiotów ma charakter ćwiczeń praktycznych. - Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora jako przewodniczący
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i przeprowadza się go w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 18 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własna pisemną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Dyrektor szkoły powołuje wówczas innego nauczyciela, prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół. Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia,
a w przypadku egzaminu o charakterze ćwiczeń praktycznych informację o wykonaniu tych ćwiczeń. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. - Uczeń, który z ważnych przyczyn losowych, o których mowa w § 58 ust. 4 pkt. 1 – 4
nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora, nie później
niż do końca września. - Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych,
pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Na pisemny wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy, lub na wniosek wychowawcy klasy po uzyskaniu zgody rodziców rada pedagogiczna może postanowić
o promowaniu ucznia z klasy I i II edukacji wczesnoszkolnej do klasy programowo wyższej również w trakcie trwania roku szkolnego. - W wyjątkowych przypadkach, kierując się zawsze dobrem ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I-III edukacji wczesnoszkolnej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny niedostatecznej
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych
w szkolnym planie nauczania, uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. - Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną, a w przypadku zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasie programowo niższej – celującą końcową ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 3, nie otrzymuje promocji
i powtarza klasę, chyba że otrzymał uchwałą rady pedagogicznej promocję z jedną oceną niedostateczną, o której mowa w § 58 ust. 24.
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, a ponadto przystąpił do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności, przeprowadzanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE – program nauczania
KARTA ROWEROWA
Wieści z życia szkoły








